Bucuresti 41 – Tur Retur – Fest-FDR 2017

Bucuresti 41 – Tur Retur
Autor: un scenariu de Andreea ChindriS, Alexa BAcanu şi Alexandru Berceanu
Regia: Alexandru Berceanu
Scenografia: Andrei Dinu
Coregrafia: Ana Costea
Muzica: Raluca Ioan
Grafica: Ștefan Cretu
Gen: Drama
Limba: Romana
Durata: 150 minute (spectacol itinerant)
Contesa Waldeck, Leni Caler: Anka Levana
Winston Churchill, Ion Antonescu, Avocatul Enescu: Marius Rizea
Nae Ionescu, Horia Sima, Profesor legionar: Liviu Lucaci
Mihail Sebastian, Maurras Brickman: Andrei Bibire
Rabinul Guttman, Veterinar legionar, Profesorul Miroiu: Mircea Dragoman
Doamna Brickman, Lucreția Canjia: Monia Pricopi
Marietta Sadova: Cristina Cîrcei
Legionar, Muncitor legionar: Mihai Prejban
Student legionar: Darius Daradici
Profesorul Udrea: Mihai Ciuca
Mona: Viorica Bantaș
Spectatori, ofiteri
Locatia: Se joaca la Teatrul Evreiesc de Stat, dar spectatorii vor vedea o parte din spectacol si in Sinagoga Mare; scena finala va fi tot in teatru; s-a jucat si in cadrul Fest-FDR 2017

Bucuresti 41 – Tur Retur – Opinie LaTeatru.EU

 

Mentionez, inca de la inceput, ca am vazut acest spectacol de 2 ori: o data la Timisoara, in cadrul Fest-FDR 2017, si a doua oara in Bucuresti, in locul in care a fost el gandit, adica la Teatrul Evreiesc de Stat. Personal, ca-n cazul multor spectacole, il prefer la el acasa, in locul unde a fost el gandit si conceput.

Spectacolul, in sine, mi-a adus aminte de doua lucruri fundamentale, pe care ar trebui sa le tinem minte:

1. Cat rau pot face ideile. Ideile, mai mult decat actiunile efective, sunt ori pot deveni extrem de periculoase. Din acest motiv, intelectualii simpatizanti ai legionarilor, desi, cu mana lor, nu au ucis niciun evreu ori tigan, sunt considerati de unii mai vinovati decat un om needucat, care a urmat orbeste un ordin ori s-a luat dupa multime. Ei, intelectualii, care se presupune ca aveau creier cu care se gandeasca, au facut foarte mult rau prin sprijinirea acelor actiuni ori chiar prin necondamnarea lor. Ei, practic, le-au legitimat, fiecare dictatura avand ideologii lor, care le-au legitimat in ochii oamenilor mai putin educati.

2. Cum un om simplu, aparent mic si deloc puternic, se poate dovedi providential. In spectacol, o banala femeie de serviciu, care facea curat la Sinagoga, salveaza acest lacas de cult de la incendierea de catre legionari. Si cand te gandesti ca oameni infinit mai puternici si mai puternici pleaca de la premisa ca nu pot schimba nimic, asa ca nici macar nu mai incearca.

Vedeti mai multe chestii in acest spectacol, sunt mai multe planuri, mai multe mini-scenete cu legaturi intre ele. Mie mi-au atras atentia cele 2 si am fost impresionat de Sinagoga in sine. Nu sunt o persoana religioasa, nu merg la slujbele religiei de care, cel putin oficial, apartin, insa m-a impresionat scena ce are loc in Sinagoga. Si tocmai pentru ca NU sunt credincios sunt absolut socat de fanatismul religios care, in unele cazuri, se traduce prin distrugerea altor religii. Nu pot intelege cum un credincios, un om cu Dumnezeu, isi poate dori distrugerea unei biserici apartinand unei alte confesiuni. Este ceva peste puterile mele de intelegere.

Altfel, lucrul pe care-l regret este ca nu am vazut spectacolul in varianta sa initiala, in care traseul era un pic mai lung. Chiar si asa, Bucuresti 41 – Tur Retur  este o veritabila lectie de istorie. Iar pe mine m-a dus cu gandul la Steaua fara nume, un spectacol pe care mi l-as dori jucat pe scena Teatrului Evreiesc. Micile scene din spectacol, pe care le-am vazut in Bucuresti 41 – Tur Retur, sunt un inceput promitator. Nu pe scena altor teatre, nu ca spectacol de absolvire, ci ca spectacol pe scena Teatrului evreiesc de stat, acolo unde s-a jucat prima oara! :)Salutari TEATRALE tuturor!

Lasă un răspuns