Albastru. Galben. Rosu. – Teatrul Municipal din Baia Mare – Tranzit Feszt 2018

Albastru. Galben. Rosu.
un spectacol de Radu Macrinici
SCENOGRAFIA Mihai Valu
CONSULTANT MUZICAL Calin Ionce
DIstributia:
Inna Andriuca, Andrei Dinu
Vazut la Sala Studio a Teatrului de Nord din Satu Mare, in cadrul Tranzit Feszt 2018

FOTO: ROBERT COSTEA

Albastru. Galben. Rosu. – Opinie LaTeatru.eu

 

O piesa din 1997, pusa in scena in 2015 si vazuta de mine in 2018. Subiectul piesei: comunism. Sec? Plictisitor? Erau toate premisele.  Doar ca … Doar ca vorbim de o piesa geniala. Va las un citat postat pe site-ul oficial al teatrului din Baia Mare:

„La început a fost şocul produs de piesa lui Radu Macrinici. Eram în iarna lui ’97 când, jurizând la concursul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului, am dat târcoale neîncrezător acestui text: prea era bine făcut, prea erau puternice caracterele, prea eficient parabolicul intrigii, prea bine rafinat dozajul de cruzime şi suavitate în substanţa morală (deloc tezistă) a relaţiilor scenice, petru a nu-ţi descumpăni prejudecăţile şi a nu-ţi hrăni bătrâneasca suspiciune. Prejudecăţi, zic, fiindcă până atunci nu mă gândisem niciodată că tocmai teatrul s-ar putea angaja convingător în etalarea coşmarului comunist, în ilustrarea traumelor ceauşismului. Ei bine, piesa lui Macrinici – în cruda ei nuditate cvasi-expresionistă – mi-a dovedit că, totuşi, forţa sugestiei şi abilitatea parabolei pot suplini aluviunea documentară, etajările epicului şi autenticitatea memorialisticii.”
Dan C. MIHĂILESCU, Omul care aduce cartea

Nu puteam caracteriza mai bine. E drept, caracterizarea se refera strict piesa, la text. Daca ne-am margini la asta ar insemna ca ignoram superba montare a Teatrului din Baia Mare. Ar insemna ca ignoram superba interpretare a Innei Andriuca.

E drept, fiind blog si nu site cultural, trebuie sa va spun si la ce ma gandeam in timpul spectacolului. La ce mi-a zburat gandul pe parcursul acestuia. Asadar, m-am gandit, si nu doar o data, cum ar fi fost sa fiu elev in comunism. Nu materia ori modul ei de predare ma sperie, cu astea m-as fi descurcat, ci cu aspectele extrascolare.

Nu am fost nicidecum un elev model si probabil nu as fi fost nici in comunism. Este felul meu de a fi, care nu are legatura cu sistemul politic. Problema este ca eu am avut dintotdeauna gura mare. Am patimit ceva din cauza asta, nu foarte mult, nu am motive sa ma plang. Insa ideea este ca am patimit doar eu. Nimeni altcineva. Ma gandesc cum o prostie de-a mea i-ar fi facut pe ai mei, parinti si nu numai, sa sufere. Sa patimeasca. Nu doar sa indure rusinea, ci si chestiuni juridice. Poate as fi dezvaluit discutii politice, poate as fi spus chestii care nu trebuiau spuse. Si nu, nu eram persoana care sa se ascunda in spatele unor metafore biologice.

Ramane, totusi, o intrebare: un text despre comunism si securitate, fie si genial scris cum este acesta, mai este relevant in 2018? Tocmai am vazut Filmul Fals tratat de mantuire a sufletului, unde cele doua personaje principale sunt doi inspectori CNSAS. Despre acesta am spus ca vine prea tarziu. Da, Piesa Albastru. Galben. Rosu.  este geniala, textul este fabulos. Dar teatrul istoric de genul cat de mult ar trebui incurajat? Cat de mult ar trebui promovat?

Albastru. Galben. Rosu. ramane unul dintre cele mai bune spectacole de teatru vazute in ultima vreme. Pana acum, de la festivalul Tranzit Feszt 2018, este cel mai bun. Dar cati oare vor fi interesati de el, in Baia Mare si nu numai?

 

Un comentariu la „Albastru. Galben. Rosu. – Teatrul Municipal din Baia Mare – Tranzit Feszt 2018

Lasă un răspuns