Bordel 2.0
Regie si text: Andreea Iacomita
Scenografie: Ruxandra Preda
Distributia:
Nicoleta Moscalenco
Catalina Florea
Silviu Lupescu
Elena Asofiei
Andrei Rosz
Spectacol produs de TRUPA NOD; gazduit pe 28 noiembrie 2023 de Teatrul Masca
Bordel 2.0 – Opinie LaTeatru.EU
Dintotdeauna am considera ca despre prostitutie se vorbeste mult prea putin in Romania. Concetatenii mei considera ca atat timp cat prostitutia este ilegala, nu avem ce sa vorbim despre ea. Daca nu este ilegala nu exista. De ce am vorbi despre un fenomen evident ilegal?
Plecand de la aceasta premisa, evident gresita, discutia nu are cum sa continue rational. Caci apoi intra in scena radicalii. Pe de-o parte, credinciosii fanatici, care considera aceasta meserie drept una cu care Domnul nu e de acord; de de alta parte, feministele care considera prostitutia ca fiind obiectivarea femeii, care o repudiaza si ele.
Sociologii si psihologii, cei care ar putea reprezenta vocile rationale, nu se aud. Iar oamenii de rand se duc dupa cei vocali. Refuza sa mai gandeasca, prefera sa se refugieze in stereotipuri.
Ca s-o iau altfel, cat de invidiata este meseria de “matroana”? Asa-i ca multi si multe invidiaza acea persoana? Dar oare o matroana, fosta prostituata, este o persoana musai fericita? Oare ea este o persoana repudiabila, o persoana inculta?
Iar fetele care aleg DE BUNA VOIE aceasta meserie sunt oare de condamnat? Sunt de condamnat barbatii care merg in astfel de locuri, care profita de nefericirea acestor tinere? Acestia incurajeaza aceasta industrie, o tin in viata. Fara ei, meseria in cauza, daca poate fi numita meserie, nu ar exista.
Din pacate sau din fericire, vorbim despre “cea mai veche meserie din lume”. Deci imoralitatea, daca plecam de la premisa ca acesti barbati sunt imorali, nu este ceva de data recenta. Dintotdeauna au fost oameni imorali, dintotdeauna au fost doritori, dintotdeauna a existat si OFERTA.
Acum mai vin cu o dilema morala: cat de moral este sa razi la un spectacol despre prostitutie? Doar niste oameni lipsiti de suflet, zic unii, ar putea rade la asa ceva. S-ar putea distra pe seama nefericirii unor biete femei. Nu e nicio diferenta intre cei care sustin aceasta industrie prin banii lor si cei care rad de ea.
Spectacolul Bordel 2.0 al trupei NOD este unul care reuseste marea performanta de a fi obiectiv, de a nu cadea in nicio extrema. Iti da voie sa razi in hohote, are cateva momente de umor de calitate, insa iti lasa posibilitatea de a gandi, iti lasa niste intrebari cu care sa pleci acasa. Nu vei pleca suparat, insa nici binedispus.
Este un spectacol excelent construit, bine jucat, pe care mi-as dori sa-l vada cat mai multa lume.
Da, eu am facut cateva glume despre Bordel 2.0, in frunte cu cea legata de faptul ca PANA si la bordel am avut invitatie, nu am platit. Insa serios vorbind, este un spectacol pe care trebuie sa-l vezi cu mintea deschisa, fara idei preconcepute. Este o galeata de apa rece peste chipul celor care merg sa-l vada avand ideile lor. Nu, nu pleci cu ideile spectacolului, ci pleci din sala de teatru fiind convins ca de fapt nu stii nimic despre fenomen.
Cum ziceam si la Lectia, contextul este in cazul meu mai important, relevant, decat spectacolul in sine. Caci am vazut spectacolul acesta pe 28 noiembrie 2023, exact inainte sa implinesc 37 de ani. Altfel spus, este ULTIMUL spectacol vazut la 36 de ani.
Ceea ce il face din start mai important decat majoritatea spectacolelor vazute anul acesta. Pentru mine, fiecare inaintare in varsta inseamna maturizare, drept urmare premisa de la care plec este ca Bordel 2.0 este parte a procesului meu de maturizare.
Mergeti si voi sa vedeti Bordel 2.0. Este un spectacol excelent, pe care il veti savura cu usurinta, dar il veti digera cu greu.