Comedie de moda veche
Adaptare dupa Alexei Arbuzov
Regia: Vasile Toma
Scenografia: Valeriu Panait
Coregrafia: Violeta Captari
Consultant muzical: Constanta Câmpeanu
Distributia:
Lidia Vasilievna Serber – Ada Navrot
Rodion Nicolaevici – Vasile Toma
Timpul – Vlad Galatianu
Productie a Central Casting Service SRL
Vazut la Sala Mica (George Constantin) a Teatrului Nottara din Bucuresti
Comedie de moda veche – Opinie LaTeatru.EU
Cuvantul moda veche este … de moda veche. Cei tineri prefera englezescu “old school”, un cuvant mult mai COOL si mai FRESH. Asa ca un spectacol care are ca titlu Comedie de moda veche nu poate fi decat … old school.
Un text rusesc vechi, o actiune care se petrece in anii 50, in URSS, nu poate fi ceva cool si fresh. Desi, fie vorba-ntre noi, pentru unii comunismul chiar este fresh. Sper ca nu pentru toata lumea, totusi.
Revenind la spectacol, avem 3 personaje, unul mai interesant, era sa zic mai dubios, decat altul:
- Vasile Toma, care este si regizorul spectacolului, este un doctor, director al unui sanatoriu de recuperare. Este ca personaj un om plin de regrete, de cicatrici sufletesti, un om deloc liber din punct de vedere psihic. Ma rog, oare cat de liber putea fi un om anii 50 in URSS? Ca actor, ca intrepretare, este exact cum scrie in titlu: de moda veche. Nu trebuie sa va descriu aceasta modalitate old school de interpretare.
- Vlad Galatianu este timpul, cu el ar fi trebuit sa incep si cu el as fi inceput daca Vasile Toma nu ar fi fost … regizorul spectacolului. Imi este greu sa ma decid cine este personajul decisiv, personajul care decide tot: medicul, directorul intregului sanatoriu, DUMNEZEUL acelui loc (un Dumnezeu extrem de vulnerabil, de UMAN), caci oricum despre regizori se spune ca-s Dumnezei, sau Timpul, cel care nu are mila de nimeni si care trece nepasator, neinfluentat de nimeni si de nimic? Fara sa va mai dezvalui ceva despre interpretarea acestui personaj (cel mai amuzant dintre toti, trebuie sa recunosc), trebuie sa fac o mentiune: spectacolul se joaca din 2013, insa la inceput in acest rol era Dan Clucinshi. Nu am vazut spectacolul initial, nu stiu ce alte modificari i-au fost aduse.
- Ada Navrot este Lidia Vasilievna Serber, PACIENTA. Daca Vasile Toma este DUMNEZEU, Lidia pare a fi diavolul, elementul (personajul) disturbator. Conform scrierilor religioase, Diavolul nu-l influenteaza niciodata pe Dumnezeu, ci doar pe oameni. Acestia au libertatea (liberul arbitru) de a decide ce sa faca, de CINE (dintre cei doi) sa asculte. Aici, Lidia este o fosta actrita, venita acolo sa-si rezolve problemele psihice si sufletesti. Vrea, insa, sa le rezolve in felul ei. Este, in acelasi timp, imbracata dupa ultima moda si invechita. Adica imbracata prea elegant pentru epoca in care traia. Pentru noi, spectatorii din 2022, ne este dificil sa ne imaginam cat de moderna era pentru anii 50 ai secolului trecut: cat apartinea perioadei de dinainte de comunism si cat de comunista era. Chiar daca din text nu reies referiri comuniste, nu pot sa nu ma intreb ce merit are noua societate, in care ea pare a nu se regasi. Vorbim despre politica chiar si atunci cand nu folosim cuvantul politica. As adauga, in acest caz, MAI ALES atunci cand avem de-a face cu texte rusesti.
Avand in vedere vechimea spectacolului, titlul, Comedie de moda veche, si faptul ca (momentan) nu se regaseste in programul imediat urmator al Teatrului Nottara, gandul meu este ca am descoperit o comoara. O comoara teatrala pe care v-o recomand din suflet.
Mergeti sa vedeti Comedie de moda veche, oriunde s-ar juca aceasta. Merita s-o vedeti din aproape orice motiv. Si nu, Razboiul din Ucraina nu e un motiv sa refuzati sa mergeti sa vedeti spectacolul. DIMPOTRIVA.