Furtuna – Teatrul Bulandra – Saptamana Comediei 2022

Furtuna Teatrul Bulandra POSTER

Furtuna
dupa William Shakespeare
Distributie:
CATALIN BABLIUC (Caliban / Antonio / Ferdinand)
LUCIAN IFTIME (Prospero / Regele / Stephano)
SILVANA NEGRUŢIU (Miranda / Trincoola)
ANCA SIGARTAU / MARIA VERONICA VARLAN (Ariel)
Regie, muzica si versuri ADA MILEA
Scenografie/Video/Lighting design ANDU DUMITRESCU
Versiuni muzicale electronice ALIN TEGLAS
Vazut la Teatrul Sica Alexandrescu din Brasov, pe data de 19 iulie 2022, in cadrul festivalului Saptamana Comediei 2022

Furtuna – Opinie LaTeatru.EU

 

In acest articol nu voi vorbi nici despre Teatrul Bulandra, nici despre actori, nici despre Shakespeare, ci despre … Ada Milea. Caci Ada Milea are un stil unic, pe care reuseste sa si-l impuna indiferent de text, de actori, de teatru ori de regizori.

Exista subgenuri ale acestui gen, caci in unele spectacole este doar muzica Adei Milea, in timp ce in altele ea este si regizor. Chiar daca diferentele sunt sesizabile, certe, stilul ei este cel care iese in evidenta, care ramane, ca un pigment puternic care se vede chiar daca pui o picatura.

Robinson Crusoe (la Odeon), Chiritza in Concert (Teatrul National din Cluj) si Furtuna (Teatrul Bulandra) o au ca element comun UNIC pe Ada Milea. Desi in rest nu au nimic comun, niciun actor, nimic, ele par in ochii spectatorilor extrem de asemanatoare, actorii par a deveni mici, insignifianti, reusind sa devina doar niste mici particele ale unui intreg.

Dupa ce vezi Furtuna de la Teatrul Bulandra, iti dai seama cat de putin asemanator este cu alte spectacole de la acest teatru, altfel printre cele mai bune teatre din tara, si cat de asemanator este cu alte spectacole facute pe muzica Adei Milea. Este o nisa distincta, un stil aparte, care i-a iesit din nou.

In acest spectacol, Ada Milea a reusit sa transforme o tragedie intr-o comedie de unde iesi energizat si cu zambetul pe buze. Pe parcursul spectacolului esti vrajit, esti in transa, ai impresia ca pe scena se poate intampla orice, tu savurezi fiecare replica, tu parca nu mai poti sta locului, parca iti vine sa bati si tu, cu palmele sau cu picioarele, ritmul (ceea ce chiar facea un spectator situat langa mine).

Eu nu sunt pasionat de musicaluri, desi ultimele musicaluri teatrale au fost reusite, insa cele ale Adei Milea sunt oricum diferite. E drept, si aici sunt de acord, musicalul este subreprezentat, foarte putine teatre si foarte putini regizori indraznesc sa monteze asa ceva. Poate am fi avut mai multe Ade Milea (si mai multi Razvani Mazilu) daca teatrele romanesti ar fi acordat mai multa atentie acestui gen.

O chestie relevanta, pe care eu o iau tot timpul in considerare, este reactia publicului. Spectatorii s-au ridicat brusc in picioare, eu avand impresia ca ei abia asteptau acest moment. Aplauzele au fost cumva o descatusare, o descarcare a unor energii care amenintau oricum sa dea pe dinafara. Diferenta fata de spectacolul din prima zi a festivalului a fost colosala: cu o zi in urma se jucase Fetele Pelican (venit tot din Bucuresti, de la Nottara). Dupa un spectacol greu , care amesteca elementele comice cu cele de drama, aplauzele au venit, dar parca cu zgarcenie, atat ca durata, cat si ca intensitate. In seara asta la Furtuna a fost la propriu o … FURTUNA de aplauze.

Bine ca nu sunt jurat, caci pe mine astfel de elemente colaterale chiar ma influenteaza. Pentru mine un spectacol care starneste asemenea reactii din partea publicului este un spectacol care cu adevarat si-a atins tinta, care si-a indeplinit scopul.

Mergeti sa vedeti Furtuna fie la Teatrul Bulandra, daca sunteti din Bucuresti, fie prin festivaluri, pe unde aveti norocul sa dati de el. Eu, unul, chiar ma gandesc ca ar fi interesat de organizat fie un festival de musicaluri, fie un festival omagial Ada Milea, unde sa se joace toate spectacolele, de prin toata tara, in care ea a fost implicata. Exista festivaluri de film care omagiaza cate un actor in fiecare editie, de ce nu s-ar organiza, pe acelasi principiu, si festivaluri de teatru?

Articolul despre spectacolul Furtuna este PRIMUL de la Saptamana Comediei 2022. A fost scris dintr-o camera a Hotelului Adabelle. Despre particularitatea camerelor acestui hotel gasiti mai multe in articolul de pe blogul personal generalist. Momentan, asa cum scriam si in acel articol, site-ul lor este in recunostructia, asa ca pana revine puteti sa le vizitati pagina de Facebook.


ps: Spectacolul Furtuna are un adevarat spectacol cinematografic pe ecranul din spatele actorilor. Stau si ma intreb daca nu cumva ar fi o idee sa inregistreze cineva spectacolul pentru a putea fi vazut … fara sunet. Oare ce s-ar intelege strict din partea VIZUALA a lui? Dar invers, daca s-ar difuza la radio, oare ce s-ar intelege? Pe bune, de-a dreptul fascinant in ambele cazuri!

Leave a Reply