Gardenia – Teatrul Odeon – Festin pe Bulevard 2018

Gardenia de Elżbieta Chowaniec
Traducerea Luiza Savescu
Regia Zoltán Balázs (Ungaria)
Decorul Constantin Ciubotariu
Costumele Andrada Chiriac
Distributie:
Femeia I – Antoaneta Zaharia
Femeia II – Paula Niculita
Femeia III – Simona Popescu
Femeia IV – Madalina Ciotea
Spectacol montat la Teatrul Odeon din Bucuresti, produs in cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe, co-finantat prin programul Europa Creativa al Uniunii Europene 2017-2020; vazut la acelasi teatru, in cadrul Festin pe Bulevard 2018

Gardenia – Opinie LaTeatru.EU

 

Cand eram student la sociologie invatasem o definitie foarte simpatica a sociologului. Cineva-mi spusese ca sociologul este acel individ care da vina exclusiv pe societate si care, prin prisma meseriei sale, este obligat sa ignore genetica. Nimeni nu s-a nascut cumva, criminal ori altruist, ci a dobandit acea calitate ori acel defect. De fiecare data imi venea sa-mi contrazic profesorii, sa dau exemple care sa-mi sustina opinia, sa arat ca nu putem ignora genetica. Am invatat, ulterior, sa aplic metoda combinarii teoriilor, ceea ce inseamna ca teoria de baza se aplica la majoritate, fie ea de 60, de 80 ori chiar de 90%, in timp ce teoria secundara, in cazul de fata cea genetica, se aplica la cazurile aflate in minoritate. Ori putem crede ca un om se naste criminal, insa caracterul sau genetic poate fi atenuat (si eventual anulat) de mediu ori, dimpotriva, poate fi accentuat.

Daca acum as fi student la sociologie si as avea profesori care mi-ar spune sa ignor mostenirea genetica, i-as trimite sa vada spectacolul Gardenia. I-as trimite la spectacol si i-as pune sa aplice teoriile pe care ei le predau in frumoasa facultate.

Nu zic ca eu sunt fanatic al geneticii, un sustinator infocat al ei, sunt convins ca este foarte important mediul in care traiesti, ca esti influentat enorm de experientele de viata si de oamenii din jurul tau, doar ca unele chestii se pot explica doar genetic. Sau, ca sa raman la rationamentul initial, in unele cazuri nu putem exclude factorul genetic.

In spectacolul Gardenia vedem patru destine aproape identice. Patru femei, strabunica, bunica, mama si fiica, toate in aceeasi ipostaza. Niciuna nu a putut spune ca a avut in mama sa o idola, un exemplu de urmat. Toate au luat o decizie proasta de pe urma careia au tras toata viata. Patru MAME, fiecare fiind convinsa ca stie mai bine decat celelalte cum sa-si creasca copilul.

Nu stiu perioada in care a fost scris textul, stiu doar ca unele referiri la GAY m-au lovit din plin. Caci la un moment dat una dintre femei spunea ca oricate bube ar fi avut familia, macar n-au avut GAY prin ea. Macar atat.

Va las pe voi sa descoperiti artificiile regizorale (care cu siguranta va vor surprinde), sa descoperiti inserturile de opera. Si, de asemenea, va las sa descoperiti singuri pe cele 4 actrite, care-si interpreteaza minunat rolurile. Va las, de asemenea, sa descoperiti care este perioada de timp acoperita de cele 4 generatii.

Gardenia se joaca in stagiunea curenta a Teatrului Odeon, fiind un spectacol extrem de actual pe care vi-l recomand.

Lasă un răspuns