Hamlet (doua spectacole intr-unul singur) – Teatrul Odeon

Hamlet (doua spectacole intr-unul singur) - Teatrul Odeon Dragos Galgotu

Hamlet de William Shakespeare
Regia, versiunea scenica si coloana sonora: Dragos Galgotu
Decorul: Andrei Both
Costumele: Lia Mantoc
Light design: Cristian Niculescu, Ștefan Iosca, Andrei Delczeg
Video: Sabina Spatariu & Luca Achim
Traducerea: Mihaela Cretu
Distributie:
Hamlet: Eduard Trifa
Claudius / Regele mort: Marian Ghenea
Gertrude: Ana Maria Moldovan
Polonius: Valentin Popescu
Ofelia: Ioana Bugarin
Laertes: Vlad Birzanu
Rosencrantz: Alin State
Guildenstern: Cezar Antal
Gropari: Irina Mazanitis, Laurentiu Lazar
Actori: Meda Victor, Anda Saltelechi, Ioana Marcoiu, Simona Popescu, Iosif Pastina
Amy: Diana Gheorghian
Femeia în roșu: Madalina Ciotea / Sabrina Iaschevici
Osric: Marian Lepadatu
Reynaldo: Relu Poalelungi
Fortinbras: Ioan Batinas
Se joaca in AMBELE sali ale Teatrului Odeon

Hamlet (doua spectacole intr-unul singur) - Teatrul Odeon regia Dragos Galgotu

Hamlet (doua spectacole intr-unul singur) – Opinie LaTeatru.EU

 

Recunosc ca ma numar printre cei care apreciaza spectacolele de teatru non-conformiste, nu doar ca text, ci si ca montare. Ma numar printre cei care sunt de acord cu orice pocire, schingiuire, a operelor clasice, savurand orice adaptare moderna dupa Shakespeare, Moliere ori chiar Caragiale. Consider ca in domeniul artelor nimic nu e interzis, nimic nu e absurd, totul fiind permis. Chiar cred ca acesti clasici, monstri sacri, daca ar trai, ar aprecia aceste montari. Iar daca unii dintre noi cred in viata de apoi, atunci ar trebui sa creada ca acesti geniali dramaturgi se uita mandri, de acolo de sus unde se afla ei, si se bucura de fiecare montare non-conformista.

Din punctul meu de vedere, Hamlet este, alaturi de Romeo si Julieta, piesa care invita cel mai mult la adaptari moderne. Un Romeo si Julieta ultra-modern, corect politic, am vazut deja la TNB. Dupa acel spectacol am scris si un articolas, de care sunt mandru, cu glume si posibile adaptari ale piesei in cauza.

Din pacate, insa, in afara de 2-3 elemente nu mai tin minte mare lucru din acel spectacol. Asa cum imi place mie sa spun, nu a trecut testul timpului.

Acest Hamlet, insa, va trece cu siguranta testul timpului, urmand a-l tine minte mult timp de acum inainte.

Intai si intai, artificiul regizoral de a vedea spectacolul in AMBELE sali ale Teatrului Odeon m-a dat pur si simplu pe spate. Caci, de fapt, avem 2 spectacole distincte, unde avem, cumva intamplator, aceleasi personaje.

Spectacolele, credeti-ma, sunt complet diferite din aproape toate punctele de vedere: ca atmosfera, ca vibe, ca decor, ca aranjare a salii.

Un prim spectacol cuminte, safe, cu cateva elemente indraznete, cu un Hamlet inconjurat de tehnica moderna, ascultand la maxim muzica preferata, cu o telecomanda in maini care m-a dus cu gandul la ideea, in sine, de a COMANDA, de prietenii sai cei mai buni, un frate si o sora cu care imparte o intimitate hai sa-i zicem exagerata, iata un inceput bun pentru un astfel de spectacol. Un Hamlet, sa ne intelegem, interpretat excelent de un Eduard Trifa in forma. Ofelia, in schimb, este dezlantuita, haotica, plina de exuberanta si de viata chiar si dupa ce i-a murit tatal. Toate acestea sunt, insa, doar pregatiri. Actorii parca se incalzesc, parca repeta, pentru spectacolul SUPERB, INTENS, SOCANT care are loc ulterior.

Caci initial spectatorii sunt invitati in sala mare, Majestic (oare nu s-a gasit vreun mare actor actor al Teatrului Odeon ori al teatrului romanesc care sa merite onoarea de a da numele acestei sali?), unde vedem un spectacol intr-o sala clasica. Un spectacol deloc clasic, o adaptare moderna, dar inca un spectacol cuminte.

Sincer sa fiu, fara sa ma fi informat foarte mult inainte, am avut 2 socuri. Intai si intai, stiam ca dureaza doua ore si ca are o pauza, drept urmare, dupa o ora si un pic incepusem cumva sa ma ingrijorez: dar cand va fi pauza? Fara sa fiu atent cand a inceput cu exactitate, atunci cand s-a facut ora 21 am inceput sa cred ca, de fapt, cineva a scos acea pauza si ca, dintr-un motiv sau altul, am fost mintit. Pe la si 5 aflu, de pe televizorul aflat pe scena, ca spectacolul … va continua la Sala Studio.

Daca in primul caz nu fusesem mintit, poate doar in ceea ce priveste durata (oricum ai calcula, a durat mai mult de 2 ore, poate doua ore si 15 minute), in cel de-al doilea caz minciuna este evidenta: spectacolul nu a continuat la Sala Studio. Nicidecum. Primul spectacol, cel modern dar cuminte, a inceput si s-a terminat la Sala Majestic, urmand ca deznodamantul spectacolului sa-l aflam din spectacolul de la Sala Studio. Care spectacol, sa ne intelegem, a fost CU TOTUL SI CU TOTUL ALTCEVA! Mai scurt, dar de zece ori mai intens. La modul sincer, nu m-as fi mirat daca la final as fi aflat ca cele 2 spectacole au avut regizori diferiti. Pe bune, mirarea a fost atunci cand am citit contrariul.

Nu va zic mai multe, nu va zic cine moare si cine surpavietuieste si nici de ce, nu va spun nici care-i faza cu Amy Winehouse, ramane sa descoperiti voi singuri. Lucrul pe care vi-l mai spun, cu riscul de a parea lipsit de modestie, este ca m-am gandit de mai multe ori la aceasta posibilitate: de ce nu s-a gandit nimeni sa joace un spectacol in ambele sali? Ma rog, eu ma gandisem, de fapt, la TNB, care s-ar putea folosi de multele lor sali. M-am gandit dupa ce am vazut Hotel Europa, care se joaca intai in foaier si apoi in sala. Dar chiar asa, cum ar fi sa se joace un spectacol in 5 sali de la TNB?

Nu inchei fara sa semnalez faptul ca la Teatrul Nottara am vazut o alta adaptare moderna si libera dupa acelasi text: Hamlet in sos picant. Da, spre rusinea celor de la acel teatru, nu doar ca au adaptat modern piesa, dar au mai si transformat-o in comedia. Merita arsi pe rug de-a dreptul.

Acest Hamlet (doua spectacole intr-unul singur), asa cum l-am denumit eu, a avut premiera la finalul anului 2018. Nu stiu cat va rezista in repertoriul Teatrului Odeon, insa eu ii doresc o viata cat mai lunga. Mergeti sa vedeti acest Hamlet indiferent daca sunteti familiarizati sau nu cu textul original. Este un spectacol pentru toata lumea, chiar daca unii il vor repudia. In cazul meu, atunci cand ma gandesc la cei care-l displac pentru ca a stricat o piesa geniala, parca incep sa-l iubesc mai mult 😀

Leave a Reply

%d bloggers like this: