Intoarcerea acasa – Teatrul Matei Visniec din Suceava – FNT 2022

Intoarcerea acasa - Teatrul Matei Visniec din Suceava - FNT 2022 AFIS

Intoarcerea acasa
Autor: Matei Visniec
Regie: Botond Nagy
Scenografia: Andreea Sandulescu
Dramatizare: Ágnes Kali
Asistent de scenografie: Ioana Ungureanu
Coregrafie: George Pop
Light/Video Design: Cristian Niculescu
Sound design: Claudiu Urse
Distributie:
Bogdan Amuraritei
Răzvan Banut
Horia Andrei Butnaru
Cristina Florea
Diana Lazar
Delu Lucaci
Alexandru Marin
Catalin Stefan Mindru
Clara Popadiuc
Spectacol produs de Teatrul Matei Visniec din Suceava, vazut la Sala Izvor a Teatrului Bulandra, in cadrul FNT 2022

Intoarcerea acasa – Opinie LaTeatru.EU

 

Matei Visniec are un stil aparte de a scrie. Sunt oameni care nu apreciaza acest stil, asa cum sunt oameni care realmente adora stilul acestuia. Am intalnit persoane care mi-au marturisit ca-l apreciaza pe el ca om, il cunosc personal, dar nu sunt deloc fani ai pieselor sale.

Am aflat cu surprindere, acum vreo 3 ani (candva inainte de pandemie) ca teatrul din Suceava ii poarta numele. Din pacate, pana acum (pana aseara), nu vazusem niciun spectacol produs de acest teatru in vreun festival, desi am fost la destule.

Intamplarea deopotriva fericita si amuzanta face ca PRIMUL spectacol vazut sa fie unul dupa un text de Matei Visniec. Ca bonus, autorul a fost prezent in sala la reprezentatia de aseara, din cadrul FNT.

Intoarcerea acasa este un excelent eseu fantastic despre razboi si moarte. Mai multi soldati, impreuna cu generalul lor, urmeaza sa se intoarca acasa pentru a fi inmormantati. Dialogul, unul imaginar, este despre trecut, oamenii aceia ramanand captivi in razboi. Ei toti formeaza o armata, una a mortilor, care in loc sa fie fericiti ca se intorc acasa, se cearta si se contrazic pe … ierarhii. Spiritul militar isi spune cuvantul, caci ei isi doresc sa fie ierarhizati si mortii, care sa fie primii si care sa fie ultimii. Care morti sunt superiori, care sunt inferiori.

Desi textul este scris acum 20 de ani (pe atunci era razboi la granita Romaniei, dar in partea de Vest, in fosta Yougoslavie), el pare mai actual ca oricand, mai ales ca la un moment dat avem 2 interpretari muzicale, pe ritmuri de rap, unde protagonistii sunt Stalin, Trotski si inca un personaj, pe care va las pe voi sa-l descoperiti.

Legat de text, acesta se cheama Recviem si a fost pus in scena mai demult la TNB (sub numele original al piesei), in regia lui Alexandru Dabija, in anul 2016. Unii au numit spectacolul Comedia mortilor.

Nu stiu acea montare cum era, insa montarea Teatrului Matei Visniec din Suceava mi s-a parut prea putin comedie. Decorul te ducea cu gandul la un sicriu, o atmosfera claustrofobica apasatoare, in acea atmosfera fiind aproape imposibil sa gasesti ceva amuzant.

Eu l-as numi un eseu despre moarte, despre cat de egali suntem sau nu in fata mortii. In fata ei, in momentul ei, suntem egali, dar ulterior nu. Caci mortii au si ei ierarhii, exista decoratii post-mortem, exista diverse moduri de a vorbi despre morti. Despre morti numai de bine este doar in teorie.

Un lucru care m-a surprins in sens pozitiv a fost prezenta masiva a tinerilor in randurile publicului spectator. Desi subiectul nu parea unul tineresc, iar Matei Visniec nu este chiar cel mai comod, cel mai usor de inteles autor, tinerii, nu doar studenti la facultatile de profil, au luat cu asalt sala Izvor a Teatrului Bulandra (am folosit o expresie des intalnita in cronicile sportive datorita cuvantului ASALT, care duce, evident, cu gandul la … razboi). Oare razboiul din Ucraina i-a facut pe tineri mai interesati de acest subiect?

Mergeti sa vedeti Intoarcerea acasa, oriunde veti prinde acest spectacol. La el acasa, daca se poate. Chiar daca, fie vorba-ntre noi, decorul este atat de simplist, de minimalist, incat poate fi reprodus pe aproape orice scena.

Leave a Reply

%d bloggers like this: