Livada de visini – TNB

Livada de visini de A.P. Cehov
Traducere: Mașa Dinescu
Regie: David Doiashvili
Scenografie: Tamara Kvesitadze,Gabi Albu
Asistent coordonator: David Murman Kartozia
Asistent regie: Laura Grosu
Coregrafie: Florin Fieroiu
Muzica originala: Nikoloz Rachveli Memanishvili
Regia tehnica: Costi Lupșa
Data premierei: 11.11.2017
Durata: 3 h 30 min
Distributie:
Liubov Andreevna Ranevskaia: Irina Movila / Monica Davidescu
Ania: Crina Semciuc
Varia: Raluca Aprodu
Leonid Andreevici Gaev: Gavril Patru
Ermolai Alekseevici Lopahin: Ioan Andrei Ionescu
Piotr Sergheevici Trofimov: Rares Andrici
Boris Borisov Simeonov – Piscik: Vitalie Bichir
Charlotta Ivanovna: Istvan Teglas
Semion Panteleevici Epihodov: Idris Clate
Duniașa: Ana Covalciuc
Firs: Mihai Constantin
Iașa: Silviu Mircescu
Produs de TNB (se joaca la Sala Mare)

Livada de visini – Opinie LaTeatru.EU

 

Desi nu ma avantajeaza, nu este un motiv de lauda, recunosc ca nu mai vazusem pana acum vreo montare a piesei Livada de Visini. In cazul pieselor clasice, unul dintre lucrurile pe care un cititor il gaseste intr-o cronica, fie ea profesionista ori mai putin profesionista, este comparatia cu alte montari. Din pacate pentru mine si, poate, din fericire pentru voi, aici nu veti gasi asa ceva. Este prima montare vazuta de mine si imi fagaduiesc mie insumi sa nu fie ultima.

De ce zic din fericire? Pentru ca sunt multe persoane care vor descoperi Livada de Visini in particular si-l vor descoperi pe Cehov la modul general prin intermediul acestui spectacol. Acestia vor fi interesati putin spre deloc de montari anterioare, de decoruri ale unor spectacole clasice, de interpretari magistrale, de articole comparative.

Ei sunt interesati de ceea ce vor vedea, nu de ceea ce ar fi putut vedea.

Nu stiu exact care-i procentul spectatorilor care-s la prima punere in scena dupa celebrul text vs procentul spectatorilor care-s cel putin la a doua, dar articolul meu se adreseaza cu precadere primilor. Nu am termen de comparatie, deci voi vorbi exclusiv despre reprezentatia vazuta.

Acum, pentru ca va vorbeam la inceput despre procente, trebuie totusi sa va marturisesc un lucru: Livada de Visini este un spectacol pentru care trebuie sa te informezi nitel. O colega jurnalista spune clar ca drumul pana la biblioteca este obligatoriu inainte de a merge la spectacol. Lucru pe care-l confirm, desi trebuie sa recunosc ca sunt curios de opinia cuiva care a ajuns la acest spectacol fara sa stie nimic despre text. Sunt curios ce a inteles, cat de impresionat a fost de ceea ce a vazut si daca montarea l-a facut sa se informeze, sa citeasca despre piesa.

Personal, am citit candva piesa (prin facultate, fara sa-mi amintesc cu ce ocazie) si cu 1 zi inainte de spectacol m-am uitat fugitiv pe cateva referinte online. Despre piesa originala, nu despre montarea de la TNB, care trebuia sa ma surprinda. Voiam sa stiu ce personaj sa urmaresc, spre ce sa-mi canalizez atentia.

M-a surprins ritmul foarte alert al spectacolului: 3 ore si jumatate de ritm foarte alert se traduc printr-o oboseala cronica imediat dupa spectacol. Si trebuie sa tineti cont ca reprezentatia vazuta de mine a avut loc duminica la 11 dimineata. Am ajuns pe la ora 15 acasa, am mancat de pranz si unicul lucru pe care l-am putut face a fost sa dorm vreo 2 ore.

Un alt lucru surprinzator, cu care (teoretic) trebuia sa incep, este aranjarea salii. Sala mare a Teatrului National este rearanjata, astfel incat spectatorii, indiferent ce loc ar avea, sunt foarte aproape de scena. Sala are marele dezavantaj de a condamna anumiti spectatori, cei situati foarte in spate, la balcoane, la vizionare in conditii deloc optime. In cazul unor spectacole in spate de tot nici nu prea se aude. Acum, cu o capacitate mult redusa, Sala Mare devine foarte prietenoasa, mai micuta, dar mai intima.

Inchei, spunandu-va personajul asupra caruia m-am concentrat (era sa zic focusat, dar Cehov venea din alta lume, n-a prins vremurile englezei atotcuprinzatoare): Firs, interpretat de Mihai Constantin. Nu va spun nimic despre el, cine a citit textul stie care-i treaba cu acest personaj, va spun doar ca in Regele Lear, regizat de acelasi David Doiashvili, Mihai Constantin are rolul principal si interpreteaza absolut fabulos. Restul descoperiti singuri.

Per total, Livada de Visini este un spectacol de vazut, insa nu este recomandat oricui. Iar chestia asta te ajuta pe tine, ca spectator cult, informat, caci spectatorii aia pe care ii urasti il vor evita. Ceea ce este un lucru cat se poate de pozitiv pentru toata lumea.

Lasă un răspuns