Natura moarta cu nepot obez
de Ion Sapdaru
Distributie
Pompiliu: Pavel Bartos
Vanda: Dorina Lazar
Cesonia: Rodica Mandache
Mirela: Angela Ioan
Lili: Nicoleta Lefter
Regia: Eugen Fat
Scenografia: Constantin Ciubotariu
Vazut pe data de 5 iunie 2022, la Sala Mare (Majestic) a Teatrului Odeon
Natura moarta cu nepot obez – Opinie LaTeatru.EU
Natura moarta cu nepot obez este, daca-mi este permis sa spun asta, o continuare contemporana a celebrei schite Domnul Goe. In acest caz, Pompiliu (vedeti exact ce porecla avea “micutul”) este ingrijit de 3 matusi, toate considerandu-se obligate sa faca asta din cauza ca sora lor, mama baiatului, murise cand el era foarte mic. Pentru ca este efectiv sufocat de dragostea celor 3 matusi, Domnul Goe modern, Pompiliu, ajunge obez, profund nefericit si antisocial. Practic, in afara serviciului, la care merge pe trotineta electrica desi se afla la capatul strazii, el nu se intalnea cu nimeni, nu avea viata sociala.
Punctul de cotitura, elementul declansator, al acestei povesti este chemarea de catre cele 3 distinste doamne a unei prostuate, femeie care trebuia sa rezolve problema lui Pompiliu. Ce rezulta din intalnirea lor si cum se termina totul ramane sa descoperiti singuri.
Revenind la ideea initiala, de multe ori m-am intrebat ce se va alege de micutul Goe. Genialul Caragiale ne-a oferit doar un moment, o schita, din tren, insa viata domnului Goe se presupune a continua si dupa acel moment. Ce va ajunge el, cum va continua sa convietuiasca cu cele 3 doamne si cum se va termina totul.
In cazul spectacolului de fata, Natura moarta cu nepot obez, avem 3 matusi egale intre ele ca rang, ca importanta. Nu avem, ca-n schita, o mama, o bunica si matusa. Cele 3 surori sunt egale din toate punctele de vedere, par a fi, cel putin la inceput, un unic personaj colectiv.
Foarte bune interpretarile din spectacol, in special ale celor 3 matusi: Angela Ioan, Rodica Mandache si Dorina Lazar. Excelenta si interpretarea lui Pavel Bartos, un nepot obez extrem de convingator, chiar daca infatisarea lui era evident artificiala (nu poti, in teatru, sa faci un actor sa para foarte gras decat prin chestii evidente). El, insa, ca interpretare, ca privire, ca mers, a fost extrem de autentic.
Nicoleta Lefter, in rolul prostituatei Lili, a fost cumva nesigura, fara sa imi dau seama daca asa este rolul sau e vorba si de interpretarea personajului. Oricum, in mod cert ea a fost pusa in umbre de mult mai experimentatele sale colege de scena.
Mi-a placut mult ritmul spectacolului, scurt si intens (o ora si douazeci de minute), nu a avut deloc momente moarte, totul a decurs asa cum trebuia sa decurga. Nu a avut foarte mult suspans, este tipul de comedie care te pune pe ganduri, care iti arata o problema sociala si stoarce tot ce poate stoarce din ea, fara sa te tina in vreun fel in suspans. Totodata, a reusit sa-mi dea o stare atat de dubioasa incat nu am putut suferi pentru niciun personaj: nu eram deloc sigur daca moartea vreunui personaj ar trebui plansa ori, dimpotriva, ar trebui tratata drept o eliberare. Atat timp cat natura este moarta, asa cum bine zice titlul, orice alta moarte nu este decat normalitate.
In final, trebuie sa mai subliniez doua aspecte care mi-au placut, de fapt 2 absente ce merita aplaudate: Natura moarta cu nepot obez nu are artificii regizorale si nici nu da verdicte. Iti da materia bruta, iti pune realitatea in fata, judecata urmand a fi facuta de fiecare spectator in parte. Nu judeca, nu lauda, nu critica, ci doar arata. Ca o fotografie de moment.
Natura moarta cu nepot obez este aparent o comedie usoara, adresata intregii familii (desi, din cauza prostituatei, pe afis scrie ca este NERECOMANDATA celor sub 12 ani). Nu este un spectacol greu, drept urmare poate fi vazut si inteles chiar si de catre cei care merg mai rar la teatru.