Teatrul este unic. De fiecare data.
Era un citat care-mi placea enorm, care surprinde foarte bine esenta teatrului: toate piesele sunt la fel, fiecare spectacol este unic.
Da, fix despre asta este vorba in teatru: fiecare spectacol este unic, fiecare schimbare a unui element aparent minor va fi simtita extrem de mult.
Va voi da mai jos cateva lucruri traite pe propria piele. Combinatiile pot fi, insa, mult mai multe. Asadar:
Acelasi text, alti actori cu alt regizor
Este evident ca a iesit alt spectacol. Sunt spectacole de teatru unde jocul actorilor este de baza. Uneori scenaristul intervine prea mult in text, alteori doar interpretarea difera. Oricum ar fi, este ALT spectacol. Ok, prima oara e cel mai misto, cand povestea te poate surprinde, dar nu poti spune c-ai mers degeaba nici urmatoarele dati.
Un singur actor difera in distributie
Daca e vorba de un actor principal, spectacolul se poate schimba fundamental. Am vazut, la Comedie, Revizorul, cu Banica Jr si cu Malaele. E CU TOTUL alt spectacol. Exemplele sunt multiple. In cazurile unor spectacole, ele trebuie vazute in toate distributiile. E drept, distanta de timp trebuie sa fie macar de o luna, nu le-as vedea in 3 zile consecutive, desi unii sustin ca asa vezi exact diferenta dintre cei 2 actori.
Diferenta de locatie
Va zic, aici, 2 situatii traite de mine:
- Eram la Timisoara, la FEST-FDR. Acolo tinteam preponderent spectacolele locale ori din alte orase. Pe cele din Bucuresti le vazusem pe majoritatea, deci mi se parea inutil sa le revad. Totusi, cineva mi-a soptit: vezi acelasi spectacol din Bucuresti si acolo. Vei vedea cat de importanta este diferenta de locatie, in special diferenta dintre un spectacol din stagiunea normala si unul din festival. Credeti-ma, este una MARE si, culmea, nu neaparat in favoarea festivalurilor. Fara sa dau nume, am vazut acolo un spectacol pe care il apreciasem mult mai mult in Bucuresti. Acolo actorii se simteau, la propriu, straini. Nu pareau obisnuiti cu sala, in special cu sonoritatea ei.
- Am vazut un spectacol al Teatrului Evreiesc, o data la sediul clasic, o data la Godot. Sa va spun ca in sediul lor normal mi s-a parut MULT mai bun. Cumva la Godot actorii pareau neobisnuiti cu faptul ca in fata lor se bea si, uneori, se manca. Nu stiu, asta a fost senzatia mea, nu inseamna ca spectacolul nu mi-a placut si acolo. Dimpotriva, foarte bine jucat si la Godot.
Diferenta de la prima reprezentatie la urmatoarele
Nu stiu daca ati fost vreodata la avanpremiera vreunui spectacol ori, si mai tare, la vreo Repetitie cu public. Ati avut vreodata curiozitatea sa mergeti la avanpremiera si apoi sa revedeti spectacolul dupa 2 luni? In special daca spectacolul se joaca des (sa zicem o data pe saptamana), diferentele vor fi fundamentale. Va parea mai legat, mai bine regizat, actorii vor parea mai naturali. Bine, tine si de noroc, uneori la avanpremiera iese cel mai bun spectacol, mai ales daca atunci isi anunta prezenta niste personalitati…
Diferenta dintre o sala plina si una goala
Teatrele independente si mici au problema asta: uneori efectiv nu reusesc sa-si umple sala. Nu de putine ori se joaca spectacole cu 7 oameni in sala. E neplacut si, cumva, starea de letargie se transmite si actorilor. Joaca altfel cu sala plina. Sa nu mai zic de energia transmisa de sala: sala poate fi plina, dar uneori sala pare ca traieste alaturi de tine, alteori sala pare ca este indiferenta. SE SIMTE!
Argumente pentru a merge la teatru ar mai fi. Eu va mai dau unul singur: ganditi-va ca teatrul, intr-o forma nu cu mult diferita, rezista inca din antichitate. Nu vi se pare uimitor acest lucru?
Teatrul este unic si nu trebuie sa-l ignoram. Intr-un articol viitor va voi vorbi despre comedii. De ce comediile au succes la public si de ce este cat se poate de firesc sa se intample asta. Salutari TEATRALE tuturor!