Totul in gradina – Teatrul de Comedie

Totul in gradina de Edward Albee
in romaneste de ANTOANETA RALIAN
light design SORIN VINTILA
fotografii ADRIANA GRAND
asistent regie / dramaturgia ADRIAN NICOLAE
decorul și costumele ADRIANA GRAND
directia de scena VICTOR IOAN FRUNZA
Distributie:
Richard – Dan Radulescu
Jenny – Mirela Zeta
Roger – Radu Ștefan Bănica / Matei Constantin
Jack – Dragoș Huluba
D-na Tooth – Emilia Popescu
Chuck – Angel Popescu
Beryl – Anca Dumitra / Irina Bucescu
Gilbert – Kostas Mincu / Mihai Nita
Louise – Andreea Samson
Perry – Lucian Ionescu
Cynthia – Mihaela Mardare / Cosmina Olariu
Se joaca la Sala Radu Beligan a Teatrului de Comedie

foto Adriana Grand

Totul in gradina – Opinie LaTeatru.EU

 

Nu stiu cum va raportati voi la meseria de prostituata. Nici macar nu este relevant daca vorbim despre practicarea ei in mod legal sau nu. Este important pentru cei care frecventeaza acele locuri, legalitatea unei case de toleranta inseamna o siguranta mai mare, atat din punct de vedere medical, cat si din punct de vedere personal (nu risti sa ti se ia lucrurile personale).

Deseori m-am intrebat cum pot avea aceste fete/femei o familie, caci unele au familie. Si da, exista unii barbati care stiu despre asta, care accepta si care s-ar supara daca, brusc, femeia ar inceta sa mai practice aceasta munca. Daca ea ar inceta, de fapt, sa mai aduca bani in casa. Caci o astfel de femeie, dupa ani de zile in care practica aceasta meserie, cu greu si-ar mai putea gasi alt loc de munca. Fara sa mai punem la socoteala faptul ca este posibil sa nu fie capabila de altceva.

In spectacol, problema cu pricina este completata de problema orgoliului masculin nemarginit, cel care nu le lasa pe femei sa munceasca. Unii barbati considera ca este jignitor ca femeia lor sa munceasca. Asta inseamna, de fapt, ca ei nu pot s-o intretina. Este o umilinta pentru ei, indiferent de meserie.

O casnica, in intelesul adevarat al cuvantului, o femeie casatorita cu un astfel de barbat incuiat, foarte orgolios, una fara educatie, care nu stie sa faca foarte multe, care n-a muncit deloc pana la o anumita varsta, nu prea poate munci pe nicaieri. Nu prea stie sa faca nimic. Atunci cand are nevoie de bani, atunci cand ii ajunge cutitul la os, nu mai are multe optiuni.

Caci, din punctul meu de vedere, nicio femeie careia ii merge bine nu se apuca de asa ceva. Nicio femeie capabila de alte munci mai nobile, de meserii mai demne, nu se apuca de cea mai veche meserie din lume pur si simplu din placere.

Nu stiu cum ar reactiona fiecare dintre voi, cu barbatii care-mi citesc acest blog vorbesc, atunci cand ar auzi ca nevasta practica asa ceva. Nu stiu cum ati reactiona cand ar constata ca ea produce de cel putin 4 ori mai multi bani decat voi. Totodata, nu stiu cum ar trebui tratat un barbat care accepta acest lucru. Cum este el, de fapt: tolerant, deschis la minte? Sau este prizonier al unei situatii din care nu poate iesi? Este un barbat slab sau un barbat puternic?

Iar acea relatie, intre o femeie de moravuri usoare si un barbat cu o meserie altfel respectabila, ce fel de relatie este?

In spectacolul Totul in gradina despre asta este vorba. Si nu vedem DOAR un singur cuplu in situatia asta. Vedem mai multe. Vedem si cum arata o matroana de bordel. Vedem si cum se ajunge acolo. Vedem si cum trateaza mai multe cupluri o potentiala criza. Cat la suta este deschidere, oamenii sunt descuiati, toleranti, si cat la suta este prizonierat? Caci dupa ce ai prins gustul banului, oricum ar fi el facut, cu greu te poti dezobisnui sa-l cheltui.

Iar intrebarea cu raspunsul cel mai dificil este: atunci cand ea practica acea meserie, pe bani multi, in timp ce el practica o meserie onorabila, pe bani mai putini, cine este cel care se sacrifica? El, ca accepta situatia, sau ea, care trebuie efectiv sa faca acea munca?

Da, spectacolul poate fi luat si ca atare, o comedie despre moravuri usoare, despre ahiterea dupa bani. E drept, comedie pana la un punct, dar sa nu fac spoiler.

Doar ca spectacolul acesta este mult mai mult decat atat. Interpretarile sunt foarte bune, regia este la inaltime, iar gradina, in aparenta subiectul principal, este un pretext. O pasiune a uneia dintre doamne, un loc frumos, care denota un bun gust al celui/celei care o ingrijeste. Un lucru cu care te poti lesne lauda prietenilor, cunoscutilor. Totul in gradina, caci, de fapt, totul a inceput de acolo si totul se termina acolo. Sau, ma rog, ar putea sa se termine acolo.

Lasă un răspuns