MaRo – Teatrul Yorick Targu Mures – Tranzit Feszt 2018

MaRo
Text: Székely Csaba
Regia: Ándi Gherghe
Scenografia: Adrian Ganea
Distributia:
Raisa Ané
Benedek Botond Farkas
Csaba Ciugulitu
Fodor Piroska
Ágnes Keresztes
Ștefan Mura
Nagy István
Produs de Teatrul Yorick Targu Mures, vazut in cadrul Tranzit Feszt 2018

foto: Robert Costea

MaRo – Opinie LaTeatru.eu

 

Va marturisesc: nu am fost niciodata in Targu Mures. Nu stiu cum se traieste acolo, care este atmosfera, cum convietuiesc cele doua etnii. Am fost insa in Cluj, Oradea, Satu Mare si Sfantu Gheorghe si lucrurile mi s-au parut calme. Poate prea calme pentru cineva caruia i se tot repetase in prealabil sa se fereasca. Sa nu provoace. Sa stea deoparte. Simteam cum ani de zile am fost mintit, mi s-a prezentat ca fiind foarte grav un conflict pe care eu nu l-am sesizat deloc.

Targu Mures este, insa, special din cauza evenimentelor nefericite din martie 90. Drept urmare, nu ma pot pronunta in privinta gradului de realism, cat de aproape ori de departe de adevar a fost autorul piesei. Da, am mai vazut spectacole despre situatia de acolo, cel mai recent fiind Poveste din Transilvania, revazut dupa ce mai avusesem contact cu el in primavara la Timisoara.

M-a uimit in mod placut umorul cu care sunt tratate problemele interetnice de acolo. Totul pare o gluma, totul pare a fi o joaca de copii. Romanii si maghiarii par a fi niste copii influentati de parinti, care se comporta pueril. Ceea ce, repet, nu pot spune daca este sau nu adevarat. Totusi, se spune ca atunci cand doua comunitati pot glumi pe seama conflictului dintre ele inseamna ca acel conflict s-a stins. Ori este pe cale sa se stinga. Sa se aplice, oare, aceasta zicere si in cazul celor doua comunitati din Targu Mures?

Lasand acum la o parte latura sociala, partea moralizatoare, spectacolul poate fj tratat strict ca o comedie buna. Bine realizata, un umor de buna calitate, elementele ajutatoare multimedia sunt cheia intregului spectacol, iar interpretarile sunt la inaltime. Nu pare a avea defecte majore, nu prea ai motive sa-l critici strict teatral. Si cum altfel ar trebui sa tratez eu acest spectacol? Eu, adica un oltean nascut in Slatina, crescut si educat apoi in Bucuresti (in celebrul cartier Pantelimon), care nu a calcat vreodata prin Targu Mures si care nu a avut ocazia sa cunoasca vreo persoana din acel oras. Nici roman, nici ungur, nici corcitura.

O ultima chestiune, amuzanta pentru mine, desi nu-mi dau seama cat de intentionata, este legata de numele MaRo. Prima trimitere, evidenta si pentru un spectator bucurestean de teatru, necunoscator de maghiara, este catre cele doua comunitati (MAghiar ROmani). O a doua trimitere este catre intelesul maghiar al cuvantului, care s-ar traduce prin caustic, sarcastic. Eu, insa, ma dusesem cu gandul la intelesul romaneac al cuvantului, crezand ca este vorba de o situatie MARO. De orice fel … Inca ma intreb daca a fost avuta in vedere sau nu si o astfel de trimitere.

Caci daca da, daca aceasta a fost dorinta dramaturgului, atunci va indemn sa mergeti sa vedeti spectacolul MaRo, caci va veti caca pe voi de ras, romani si unguri deopotriva.

Lasă un răspuns