Povestiri culese – Teatrul Godot

Povestiri culese dupa Donald Margulies
Producător: George Remes
Scenografie: Corina Gramosteanu
Distributie:
Ruth Steiner: Maia Morgenstern
Lisa Morrison: Ana Maria Pop / Catalina Mihai
Regie colectiva
Vazut pe data de 7 ianuarie 2023, la Teatrul Godot (Palatul Bragadiru). In rolul Lisei a jucat Catalina Mihai

Povestiri culese - Teatrul Godot Catalina Mihai

Povestiri culese – Opinie LaTeatru.EU

 

Este o expresie pe care am auzit-o deseori: meseria nu se invata, ci se fura. Expresia am auzit-o vizavi de mestesuguri, de lucrurile care nu pot fi neaparat explicate. Pe vremuri, se fura de la mestesugari, ulterior meseriile tip mecanic, instalator, unde deveneai UCENIC au fost cele care s-au furat.

Meseria de scriitor, in teorie cel putin, nu se fura. Exista talentul, absolut necesar, insa CUM pui acest talent in valoare, cum il fructifici, tine de fiecare.

Chiar asa, cum este cu aceasta meserie de scriitor? Este ea de invidiat? Este o viata pe care cu adevarat ne-o dorim? Sunt ei, scriitorii, niste persoane de dat exemplu? Oare chiar vrem sa traim ca un scriitor? Sunt ei cu adevarat fericiti?

Ruth este o scriitoare cunoscuta si profesoara de literatura. Din nou o poveste cu un profesor de literatura vazuta la Teatrul Godot, dupa PROFU’. De data aceasta o profesoara, la fel de dubioasa, insa mai putin violenta. Asta pentru ca ea este intai scriitoare si apoi profesoara.

La un moment dat Ruth primesc vizita unei studente, Lisa. Aceasta dadea dovada de ceva talent, dar avea in plus si mult tupeu. Lisa devine treptat asistenta si prietena lui Ruth. Unica prietena, caci Ruth era o persoana singuratica.

Pe parcursul spectacolului vedem exact cum evolueaza relatia dintre cele 2 personaje si cum evolueaza, de fapt, cele 2 personaje. Cum anume aceasta relatie le schimba: cum o schimba Ruth pe Lisa, dar si cum o schimba Lisa pe Ruth.

Nu stiu cu cine veti empatiza, cui ii veti da dreptate, de cine o sa va para rau, le puteti indragi ori, dimpotriva, sa le dispretuiti pe ambele. Cu siguranta, insa, veti fi dati pe spate de interpretarea doamnei Maia, PERFECTA in rolul unei profesoare (ceea ce si este in viata reala). Aici este, bonus, si o scriitoare, lucru care pare sa n-o deranjeze deloc. Dimpotriva.

Eu am vazut spectacolul cu Catalina Mihai in rolul studentei. Vad ca cealalta actrita, Ana Maria Pop, a fost premiata in Undercloud 2022 pentru acest rol. Nu am vazut-o, nu ma pot pronunta, asa ca va voi vorbi strict despre interpretarea Catalinei Mihai: EXCELENTA. Viguroasa, reuseste sa iasa in evidenta chiar daca langa ea este un MONSTRU SACRU al scenei romanesti: Maia Morgenstern. Reuseste sa se afirme, sa fure prim-planul, lucru pe care putini ar fi pariat.

Are varsta potrivita (oricat machiaj ai pune si oricat de buna ar fi o actrita, eu chiar cred ca varsta din buletin este un element cheie, de care TREBUIE tinut cont!), are atitudinea potrivita, are VOCEA potrivita, s-a dovedit a fi o alegere foarte buna. Evident, nu spun ca-i o alegere perfecta, posibil ca Ana Maria Pop sa fie mai buna (dovada fiind premiul luat anul trecut). Cert este ca avand in vedere rolul, personajul TREBUIE jucat de persoane foarte tinere, actrite care trebuie, insa, sa se MATURIZEZE, sa CREASCA, in timpul spectacolului.

Mi-a placut si cum este pusa problema in ceea ce priveste relatia dascal – discipol, relatie care pana la un punct se aplica in multe alte domenii. Despre partea legata strict de meseria de scriitor, despre “furtul meseriei”, despre subiectele abordate ca scriitor, povestile pe care le scrii ori pe care eviti sa le scrii, nu voi spune nimic altceva. Nu vreau sa fac spoiler, toate acestea le veti descoperi singuri, mergand sa vedeti spectacolul.

Nu pot sa inchei fara sa spun doua cuvinte si despre Teatrul Godot. Despre locatia lui actuala, mai precis Palatul Bragadiru. Candva scriam articole distincte despre teatre. M-am lasat de acest lucru din cauza unor teatre care s-au tot mutat (InCulise, de pilda).

Ideea e ca locatia actuala este usor exclusivista, “de fite”, oricum parca la un nivel superior celei din Centru Istoric. O locatie, totusi, plina de istorie. Spectacolul acesta contrasteaza un pic cu locatia in care se joaca: apartamentul scriitoarei este dezordonat, mic, abia ai loc sa respiri de carti. Nu este nimic luxos, deci. Acest lucru nu inseamna ca spectacolul nu trebuie jucat aici. Ca acest CONTRAST nu ar fi util. De fapt, spectacolul poate fi jucat cam oriunde, decorul (o camera plina de carti, cu birou si fotoliu) fiind usor de transportat. Nu este gandit SPECIAL pentru acest loc.

De fapt, Teatrul Godot, de cand s-a mutat in aceasta locatie, oscileaza intre a reinvia spectacolele vechi, de succes in Centrul Vechi, si a monta spectacole noi. Dintre cele noi, unele sunt spectacole special gandite pentru acest spatiu ori usor adaptabile, precum Buzunarul cu paine, altele insa sunt spectacole care s-ar putea juca oriunde.

Ideea este ca Teatrul Godot vine cu o oferta variata, oferta care include pe langa teatru si diverse concerte. Aici trebuie regasesti o gama variata de spectacole si evenimente.

Apropo de asta, mi s-a spus ca unul dintre cele mai faine revelioane 2023 din Bucuresti a fost la Palatul Bragadiru. Nu am fost, nu va pot spune decat din auzite, dar la anul sunt tentat sa-l “incerc”.

Povestiri culese Maia Morgenstern

Povestiri culese este un spectacol excelent, pe care trebuie sa-l revad si cu “cealalta distributie”. Un spectacol care se poate juca oriunde, care contrasteaza usor cu locatia gazda, dar care reuseste sa satisfaca si cei mai pretentiosi spectatori de teatru. Un spectacol viu, dinamic, in care personajele evolueaza sub ochii spectatorilor. Un spectacol pe care il vor judeca diferit scriitorii (consacrati ori in devenire) si cititorii interesati de povestea din spatele unei carti. Este o NOUA lectie de actorie PREDATA de doamna profesoara Maia Morgenstern.

Leave a Reply