Domeniul luptei – UnTeatru – FEST-FDR 2020

Domeniul Luptei UnTeatru POSTER

Domeniul luptei
Text si regie: Catinca Draganescu
Distributie:
Cezar Antal
Nicoleta Lefter
Alex Popa
Alex Stefanescu
Valentina Zaharie
Scenografie: arh Gabi Albu
Light Design: Dragos Margineanu
Al treilea spectacol din trilogia migratiei, dupa Rovegan (Centru de teatru educational Replika 2016) si Bun de export (Point art hub 2017)
Produs la UnTeatru, vazut la Sala 2 Scena A UT DOR a Teatrului National Mihai Eminescu din Timisoara in cadrul FEST-FDR 2020

Domeniul luptei - UnTeatru

Domeniul luptei – Opinie LaTeatru.EU

 

Desi spectacolul a fost prezentat o continuare a altor 2, pe mine personal m-a dus cu gandul la Dragonul de Aur, spectacolul montat de aceeasi Catinca Draganescu la Teatrul Andrei Muresanu din Sfantu Gheorghe. Nu ca nu ar semana si cu celelalte 2. Pur si simplu mie nu mi se pare o trilogie, ci, ca sa formulez altfel, un patrat teatral care cumva se inchide perfect cu acest Domeniul Luptei. Este evident un stil comun, mai multi actori pe scena, fiecare actor interpretand mai multe personaje. O amprenta unica, un stil propriu Catinca Draganescu.

Aici avem povestea unui tanar nepalez, venit in Romania pentru a munci initial intr-o fabrica de confectii. Pentru el, Romania este ceea ce este Germania pentru un muncitor roman. Unde ajunge el ulterior, prin cate trece si cum se termina totul veti descoperi singuri ­čÖé

Exploatarea la care sunt supusi acestia (muncitorii asiatici din Romania, la modul general) este una tripla: pe de-o parte sunt exploatati de patron, sunt storsi; sunt totodata exploatati si de familie, caci in familiile multora dintre ei sunt singurii care aduc un venit (fie din conservatorism, familii traditionale, cu copii multi, unde femeia nu munceste, fie din lipsa de locuri de munca pentru familie); totodata, exploatarea este si una mediatica, pe spatele lor, intr-un sens si intr-altul, au loc o gramada de certuri politice, idologice, nationaliste. Sa nu mai spun ca aducerea muncitorilor asiatici intr-o tara este, in sine, o afacere. Deci pe ei nu-i exploateaza doar un patron, ci mai multi.

Pentru mine, sociolog la baza, discutiile despre aducerea muncitorilor asiatici in Romania mi se par interesante si productive. Suntem, oare, mai nationalisti decat nemtii, italienii, francezii ori spaniolii? Cum se manifesta, oare, nationalismul nostru? Cum intra el in conflict cu proverbiala noastra ospitalitate romaneasca?

In plus, stiind ca milioane de romani lucreaza deja afara, nu cumva romanii ar trebui sa fie mai o idee mai toleranti? Nu ar trebui sa se gandeasca pur si simplu la cum au reactionat altii cand AI LOR au fost pusi in aceeasi situatie? Cand unii romanii, reusind cu greu sa evadeze din lagarul comunist, erau primiti cu bratele deschise in Occidentul capitalist? Sunt, oare, diferente fundamentale intre un roman, un nepalez si un ucrainian (exemple luate la intamplare)?

In sens contrar, insa, din perspectiva cealalta, nu este intr-adevar periculos sa plece romanii din Romania si sa fie inlocuiti de nepalezi, chinezi, vietnamezi si alti asiatici? Din punct de vedere cultural ce efecte vom vedea in timp? Avem oare studii serioase si obiective in acest sens?

Din pacate nu am vazut dezbateri serioase, concrete, pe aceasta tema. Iar cazul din secuime, de la celebra brutarie, mi se pare ca a fost mai mult ignorat, ascuns sub pres, decat dezbatut. Da, chiar in secuime, locul in care niste oameni se plang de discriminare.

Iata ca teatrul face, asa cum poate, ceea ce nu fac alte parti ale societatii. Domeniul luptei este, deci, mai mult decat un spectacol bun, bine regizat si bine interpretat, este un spectacol util, absolut necesar. Mergeti sa-l vedeti la UnTeatru ori in alte festivaluri pe unde se mai joaca.

Un singur lucru mai simt nevoia sa subliniez in legatura cu Domeniul luptei: notiunea de trilogie teatrala. Ma rog, eu i-am zis un patrat, caci am inclus si Dragonul de Aur. Ideea este ca spectacolele pot fi vazute distinct, pot fi vazute in orice ordine. Nu este ca si cum s-ar face referiri la precedentele, nu este ca si cum ai vedea episodul 5 dintr-un serial fara sa fi vazut primele 4 episoade. Deci mergeti sa vedeti ORICARE parte a trilogiei, in ce ordine doriti.

One thought on “Domeniul luptei – UnTeatru – FEST-FDR 2020”

Leave a Reply

%d bloggers like this: